Arena Zawodów - WYSPA II: EKONOMIA I ADMINISTRACJA

Technik ekonomista i technik rachunkowości - perspektywy po ukończeniu szkoły

To zawody z wielkimi tradycjami, wszechstronne i bardzo popularne na rynku pracy. Nabyte umiejętności zawodowe umożliwiają absolwentom zatrudnienie we właściwie każdym miejscu, w którym wykonywane są prace biurowe - od małych i dużych przedsiębiorstw, przez urzędy administracji publicznej po banki i instytucje ubezpieczeniowe. Technik rachunkowości jest dodatkowo wyposażony we wszystkie kompetencje niezbędne do prowadzenia własnej działalności (tzw. biura rachunkowego). Zapotrzebowanie na pracowników z kwalifikacjami technika rachunkowości jest bardzo duże. Wynika to z przeobrażeń gospodarczych w naszym kraju i zainteresowania Unii Europejskiej tworzeniem małych i średnich podmiotów gospodarczych na polskim rynku. 

Absolwenci obu zawodów samodzielnie wykonują czynności z zakresu swoich obowiązków, ale zazwyczaj są one częścią pracy zespołowej w wydziale czy całej instytucji. Jest to praca ściśle związana z ludźmi, nie tylko ze współpracownikami, ale też często z klientami. W wykonywaniu zadań zawodowych niezbędne jest stosowanie urządzeń techniki biurowej, sprawne korzystanie z zasobów sieci Internet, posługiwanie się językiem obcym zawodowym oraz wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

 

Predyspozycje i zainteresowania:

  • Sumienność i dokładność: precyzja w działaniu jest bardzo ważna we wszystkich obszarach pracy obu zawodów.
  • Odpowiedzialność: czynności administracyjne i finansowe regulowane są przez wiele przepisów i procedur, których przestrzeganie jest konieczne na tych stanowiskach.
  • Logiczne myślenie: pozwala na prawidłowe wyciąganie wniosków oraz sprawną analizę danych, np. liczbowych.
  • Samodzielność: dobra organizacja pracy własnej jest istotna w obu zawodach, nawet jeśli pracownik jest częścią większego zespołu.
  • Zdolności matematyczne - obowiązki służbowe absolwentów są związane m.in. z przygotowywaniem zestawień finansowych oraz prowadzeniem rejestrów i opierają się na pracy z liczbami.
  • Otwartość na nowe informacje: ze względu na częste zmiany przepisów, oba zawody wymagają regularnego zwiększania swoich kwalifikacji i aktualizowania wiedzy.

 

OPISY ZAWODÓW:

Technik ekonomista

Kształcenie w zawodzie technik ekonomista jest realizowane w dwóch kwalifikacjach:

  • prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej,
  • prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych.

Technik ekonomista jest przygotowany w szczególności do:

  • stosowania przepisów prawa w prowadzeniu działalności gospodarczej,
  • prowadzenia dokumentacji (biurowej, magazynowej, sprzedażowej),
  • gospodarowania rzeczowymi składnikami majątku,
  • sporządzania biznesplanu,
  • prowadzenia rekrutacji i selekcjonowania kandydatów do pracy,
  • sporządzania dokumentacji kadrowej,
  • naliczania i rozliczania wynagrodzeń, składek ZUS
  • prowadzenia spraw związanych ze świadczeniami socjalnymi,
  • prowadzenia tzw. uproszczonej ewidencji księgowej (ewidencji podatkowych i rozliczeń podatkowych),
  • prowadzenia rozliczeń finansowych jednostki organizacyjnej z kontrahentami i bankami.

Technik rachunkowości

Kształcenie w zawodzie technik rachunkowości jest realizowane w dwóch kwalifikacjach:

  • prowadzenie rachunkowości,
  • prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych.

Technik rachunkowości jest przygotowany w szczególności do:

  • zorganizowania i prowadzenia rachunkowości (tzw. pełnej księgowości) jednostek organizacyjnych,
  • przeprowadzania inwentaryzacji i rozliczania jej wyników,
  • wyceniania składników majątku (aktywów) i źródeł jego pochodzenia (pasywów) w różnych momentach okresu sprawozdawczego,
  • ustalania i rozliczania wyniku finansowego,
  • sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych,
  • prowadzenia analizy finansowej wskaźnikowej,
  • prowadzenia rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy,
  • prowadzenia tzw. uproszczonej ewidencji księgowej (ewidencji podatkowych) i rozliczania podatków jednostki organizacyjnej,
  • sporządzania dokumentacji kadrowej,
  • prowadzenia spraw związanych ze świadczeniami socjalnymi,
  • naliczania i rozliczania wynagrodzeń, składek ZUS,
  • prowadzenia rozliczeń finansowych jednostki organizacyjnej z kontrahentami i bankami.

 


Udostępnij: