Kursy zawodowe dla uczniów oraz studia podyplomowe dla nauczycieli, bogaty program staży dla młodzieży oraz doposażanie szkół w nowoczesny sprzęt - to tylko przykłady działań mających wesprzeć kształcenie zawodowe: poprawić warunki nauki i zwiększyć szanse młodych ludzi na rynku pracy. Prezentujemy wybrane projekty realizowane przez Miasto Poznań, w partnerstwie z Powiatem Śremskim oraz Gminą Oborniki.
Celem projektów edukacyjnych jest wzmocnienie systemu kształcenia zawodowego w Metropolii Poznań. Szkoły zostały wyposażone w nowe meble oraz sprzęt, pomocny w praktycznej nauce zawodu, m.in. komputery, samochody do nauki jazdy czy specjalistyczne narzędzia i urządzenia, np. do pracowni fryzjerskich, gastronomicznych, elektrycznych.
- Cieszę się, że Miasto Poznań maksymalnie wykorzystało dostępność środków zewnętrznych na doposażenie poznańskich szkół średnich. W ten sposób zrealizowaliśmy oczekiwania uczniów i nauczycieli, którzy marzyli o nowym sprzęcie do praktycznej nauki zawodu, a także wsparliśmy młodych ludzi w kształceniu poprzez praktyki i staże, co jest też ważne z punktu widzenia pracodawców - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Rozwój szkolnictwa zawodowego jest jednym z priorytetów Miasta. To element naszej tradycji, pracy, poznańskiego rzemiosła i rodzimej przedsiębiorczości. Za nami jeden z etapów, przed nami kolejne.
Dla przykładu, uczniowie Zespołu Szkół Samochodowych zyskali 3 nowe auta (2 przeznaczone do nauki jazdy i 1 osobowe). Do Zespołu Szkół Budowlano-Drzewnych zakupiony został samochód dostawczy. Natomiast młodzież z Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego może już korzystać z nowoczesnych pieców, wędzarni, komory fermentacyjnej czy urządzenia do mielenia mięsa, tzw. wilka.
Wyposażenie i poprawa warunków to nie wszystko, potrzebne są też odpowiednie kwalifikacje. Poznańscy uczniowie uczestniczyli w kursach zawodowych. Dzięki temu ponad 300 młodych ludzi zdobyło uprawnienia elektryczne do 1 kV lub uprawnienia do kierowania wózkiem widłowym, a niemal 20 osób prawo jazdy kategorii B. Podczas realizacji staży i praktyk zawodowych uczniowie zdobyli cenne doświadczenie zawodowe. Efekty realizacji projektu bezpośrednio przekładają się na możliwość zatrudnienia na rynku pracy. Wielu pracodawców nawiązują potem dalszą współpracę z uczniami, którzy odbywali u nich staż.
Wsparcie otrzymali także nauczyciele poznańskich szkół. W ramach projektu 19 nauczycieli kształcenia zawodowego ukończyło branżowe studia podyplomowe, a kolejnych 26 studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego, uzyskując tym samym kwalifikacje doradcy zawodowego.
- Naszymi projektami objęliśmy 19 szkół zawodowych i techników, co pozwoliło poprawić jakość kształcenia w 42 zawodach. Niemal 800 uczniów odbyło ponad 113 tys. godzin płatnych staży zawodowych i praktyk. Całkowita wartość naszych projektów to prawie 27 mln zł - mówi Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP. - Za sukcesem tej inicjatywy stoi współpraca - szkół, nauczycieli, a przede wszystkim uczniów. Młodzi ludzie bardzo chętnie uczestniczyli w naszym projekcie. Dzięki temu w przyszłości będą mieli dużo większe szanse na znalezienie satysfakcjonującej, dobrze płatnej pracy w swoim wymarzonym zawodzie.
Projekt "Wyposażenie placówek oświatowych w nowoczesny i wysokospecjalistyczny sprzęt technologiczny na terenie MOF Poznania" oraz Projekt "Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu - wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania" są współfinansowane ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Ten pierwszy dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zaś drugi z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem projektu było wzmocnienie i poprawa systemu kształcenia zawodowego Metropolii Poznańskiej, realizowanego przez 23 szkoły zlokalizowane na terenie MOF Poznania.
Przedmiotem projektu było doposażenie 23 szkół zawodowych i techników w sposób, który poprawi jakość i efekty kształcenia w 50 zawodach oraz umożliwi dopasowanie do rynku pracy absolwentów szkół.
Zakres projektu objął doposażenie szkół w zakresie niezbędnym dla zwiększenia potencjału i jakości kształcenia zawodowego w zakresie podstawowym (zasadniczym) i rozszerzonym (technikum) prowadzonego w formie nauczania zawodowego realizowanego w pracowniach zawodowych (pracownie nauki języka obcego i specjalistyczne). Doposażenie obejmuje również osprzęt, dostawę, rozmieszczenie, zainstalowanie i skonfigurowanie jego elementów zapewniające gotowość do eksploatacji w realizacji zajęć szkolnych.
Projekt przewidywał ponadstandardowe udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, związane z organizacją unikalnych stanowisk i zakupem specjalnego sprzętu i urządzeń umożliwiających naukę uczniom niepełnosprawnym.
Projekt został przygotowany na podstawie diagnozy szkół z obszaru MOF, w wyniku której wsparciem objęto następujące 23 szkoły według nazw po wdrożeniu reformy oświatowej:
Planowane efekty realizacji projektu:
Projekt realizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 8: Edukacja, Działanie 8.3. Wzmocnienie oraz dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy, Podziałanie 8.3.4. Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla MOF Poznania.
Celem projektu jest wzrost zdolności do zatrudnienia uczniów, w szczególności poprzez udział 1140 uczniów (330 kobiet) w stażach/praktykach zawodowych, wsparcie 128 nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz doposażenie 23 szkół zawodowych (19 w Poznaniu, 3 w Powiecie Śremskim, 1 w Gminie Oborniki), w których uczą się objęci wsparciem uczniowie i nauczyciele, z uwzględnieniem zawodów szkolnych z branż o największym potencjale rozwojowym i/lub branż strategicznych dla regionu oraz zawodów deficytowych.
Projekt oferuje kompleksowe wsparcie dla szkół obejmujące realizację czterech GRUP DZIAŁAŃ (łącznie 23 zadania):
I GRUPA DZIAŁAŃ
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe
Nr |
Nazwa i numer zadania w harmonogramie realizacji projektu |
Termin realizacji |
1 |
Sporządzenie z udziałem pracodawców opisów wymagań stanowisk pracy (w tym predyspozycji zawodowych), na których mogą być zatrudnieni w MOF Poznania absolwenci z 66 zawodów szkolnych prowadzonych w szkołach (badania prowadzone u pracodawców dla 66 zawodów szkolnych powiązanych ze stażami i praktykami uczniów) (zad. 1) |
01.04.2017 31.12.2018 |
2 |
Organizacja, walidacja i certyfikacja nabytych efektów uczenia się przez uczniów w trakcie dodatkowych zajęć specjalistycznych ukierunkowanych na uzyskanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych wykraczających poza podstawę programową kształcenia w zawodzie (zad. 8) |
01.07.2017 30.09.2019 |
3 |
Dostosowanie 66 programów nauczania dla zawodów do wymagań lokalnego rynku pracy poprzez uwzględnienie opisów wymagań na stanowiskach pracy i predyspozycji zawodowych (zad. 9) |
01.09.2017 28.02.2019 |
4 |
Organizacja i przeprowadzenie 1140 staży/praktyk zawodowych u pracodawców lub przedsiębiorców dla uczniów technikum/zasadniczych szkół zawodowych (zad. 13) |
01.01.2018 30.11.2019 |
5 |
Identyfikacja w oparciu o udoskonalone programy nauczania dla zawodu oraz opisy wymagań na stanowiskach pracy luk kompetencyjnych 1140 uczniów zainteresowanych odbyciem staży lub praktyk zawodowych u pracodawców (zad. 15) |
01.01.2018 31.07.2019 |
6 |
Przeprowadzenie z udziałem pracodawców walidacji i certyfikacji nabytych efektów uczenia się przez uczniów uczestniczących w stażach i praktykach w firmach/przedsiębiorstwach (zad. 17) |
01.05.2018 30.11.2019 |
7 |
Opracowanie i doskonalenie poradnika „Wdrażanie z uwzględnieniem nowych regulacji prawnych kształcenia dualnego w MOF Poznania” dla przedstawicieli szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz pracodawców (zad. 22) |
01.12.2018 30.11.2019 |
8 |
Zbudowanie i doskonalenie platformy komunikacji między pracodawcami a szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe na rzecz rozwoju kształcenia dualnego – klasy patronackie (zad. 23) |
01.01.2019 30.11.2019 |
II GRUPA DZIAŁAŃ
Wyposażenie/doposażenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesny sprzęt i materiały
Nr |
Nazwa i numer zadania w harmonogramie realizacji projektu |
Termin realizacji |
1 |
Doposażenie/wyposażenie w 23 szkołach pracowni lub warsztatów szkolnych dla zawodów szkolnictwa zawodowego i przeszkolenie ok 80 nauczycieli z obsługi (zad. 5) |
01.05.2017 30.09.2018 |
2 |
Opracowanie materiałów: modułowych programów nauczania i pakietów edukacyjnych (poradników dla ucznia (U) i nauczyciela(N)), wspierających realizację podstawy programowej w zawodach (zad. 21) |
01.12.2018 31.07.2019 |
III GRUPA DZIAŁAŃ
Doskonalenie kompetencji nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz innych nauczycieli
Nr |
Nazwa i numer zadania w harmonogramie realizacji projektu |
Termin realizacji |
1 |
Doskonalenie kompetencji oraz kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego (NKZ) i instruktorów praktycznej nauki zawodu (IPNZ) (zad. 3) |
01.05.2017 30.11.2019 |
2 |
Przygotowanie i przeprowadzenie cyklu szkoleń doskonalących kwalifikacje i kompetencje nauczycieli kształcenia zawodowego (NKZ) i instruktorów praktycznej nauki zawodu (IPNZ), w tym szkolenie w zakresie rozwoju kompetencji personalnych i społecznych uczniów (zad. 20) |
01.12.2018 31.05.2019 |
IV GRUPA DZIAŁAŃ
Rozwój doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży
Nr |
Nazwa i numer zadania w harmonogramie realizacji projektu |
Termin realizacji |
1 |
Opracowanie i doskonalenie we współpracy z otoczeniem Ramowego Programu Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ) dla techników i Ramowego Programu Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla zasadniczych szkół zawodowych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania (MOFP) - zgodnie z wymogami ustawy o systemie oświaty i rozporządzeniem ministra w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, przedszkolach i placówkach oświatowych (zad. 2) |
01.04.2017 30.11.2017 |
2 |
Adaptacja wg indywidualnych projektów aranżacji wnętrz 23 sal lekcyjnej pod potrzeby SPinKI z uwzględnieniem dostępu dla osób niepełnosprawnych oraz doposażenie 23 „SPin(e)K” (zad. 4) |
01.05.2017 30.09.2018 |
3 |
Sfinansowanie studiów podyplomowych prowadzących do uzyskiwania kwalifikacji doradców edukacyjno-zawodowych przez osoby realizujące zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach i placówkach, które nie posiadają kwalifikacji z tego zakresu - zgodnie z programem rekomendowanym przez KOWEZiU (zad. 6.) |
01.05.2017 30.11.2019 |
4 |
Powołanie Młodzieżowego Forum wymiany „dobrych praktyk” z doradztwa zawodowego i przeprowadzenie cyklicznych spotkań (zad. 7) |
01.07.2017 30.11.2019 |
5 |
Opracowanie i doskonalenie we współpracy z otoczeniem (z uwzględnieniem staży i praktyk) standardów doradztwa zawodowego dla techników i standardów doradztwa zawodowego w zasadniczych szkołach zawodowych MOFP (zad. 10) |
01.09.2017 30.11.2019 |
6 |
Opracowanie i doskonalenie narzędzia informatycznego wspomagającego nauczyciela doradcę zawodowego w pracy z uczniem w SPinCe (zad. 11) |
01.12.2017 30.11.2019 |
7 |
Cykl szkoleń z zakresu podnoszenia kwalifikacji nauczycieli doradców edukacyjno-zawodowych, realizujących zajęcia z doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach, w tym przygotowanie do prowadzenie zajęć dot. Indywidualnego Planu Kariery (IPK )(zad. 12) |
01.12.2017 31.10.2019 |
8 |
Opracowanie poradnika z rekomendacjami w zakresie zastosowania przez nauczycieli realizujących zadania doradcy zawodowego, doradców zawodowych istniejących zasobów zdoradztwa edukacyjno-zawodowego w pracy z młodzieżą szkół prowadzących kształcenie zawodowe (zad. 14) |
01.01.2018 30.11.2019 |
9 |
Opracowanie i doskonalenie zestawu 3 poradników metodycznych dla nauczyciela (N), ucznia (U) i rodziców (R): Jak zaplanować własny rozwój edukacyjno-zawodowy? Poradnik dla uczniów ZSZ i T; Jak wspierać uczniów ZSZ i T w projektowaniu rozwoju edukacyjno zawodowego? – poradnik dla nauczyciela (1 tom – poradnictwo indywidualne, 2 tom - poradnictwo grupowe); Wspieram dziecko w planowaniu kariery zawodowej. Poradnik dla rodzica, wersja elektroniczna) (zad. 16.) |
01.04.2018 30.11.2019 |
10 |
Organizacja dla uczniów szkół zawodowych i techników z MOF Poznania zajęć dodatkowych z doradztwa edukacyjno-zawodowego (grupowe i indywidualne) wraz z opracowaniem Indywidualnego Planu Kariery (IPK) dla każdego uczestnika (zad. 18) |
01.08.2018 30.11.2019 |
11 |
Opracowanie i doskonalenie lokalnej (Miasto Poznań) bazy danych informacji na temat oferty edukacyjnej przeznaczonej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych zawodowych (szkoły policealne), kwalifikacyjnych kursów zawodowych, uczelni wyższych (zad. 19) |
01.09.2018 30.11.2019 |
Planowane efekty po zrealizowaniu projektu:
1. Wparciem objętych będzie 23 szkoły prowadzące kształcenia zawodowe (19 szkół podlegających Miastu Poznań, 3 z Powiatu Śremskiego, 1 z Gminy Oborniki). W szkołach tych, m.in. zostaną doposażone pracownie kształcenia zawodowego/warsztaty szkolne w sprzęt i materiały umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej oraz stworzone zostaną warunki do realizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez utworzenie i doposażenie pracowni (Szkolnego Punktu Informacji i Kariery), opracowanie Programów Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego oraz standardów doradztwa zawodowego dla nowego typu szkół zawodowych oraz materiałów dydaktycznych do prowadzenia zajęć.
2. Szacuje się, że 1689 uczniów z 23 szkół skorzysta z różnych form wsparcia (jeden uczeń będzie mógł skorzystać z kilku form wsparcia), w tym:
3. 1140 uczniów (330 kobiet) będzie miało możliwość odbycia stażu/praktyki w firmach;
4. 585 uczniów (30 kobiet) weźmie udział w szkoleniach specjalistycznych wykraczających poza podstawę programową kształcenia w zawodach;
5. 1104 uczniów (330 kobiet) weźmie udział w zajęciach z doradztwa edukacyjno-zawodowego.
6. Wsparciem będzie objętych 128 nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu (jeden nauczyciel będzie mógł skorzystać w kilku form wsparcia) z 23 szkół, w tym:
– 30 nauczycieli (15 kobiet) będzie uczestnikiem studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo w przypadku nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów – będą oni mogli rozszerzyć zakres kształcenia o nowy zawód/kwalifikacje;
– 80 nauczycieli kształcenia zawodowego (48 kobiet) będzie przeszkolonych w obsługi dostarczonego do szkoły doposażenia pracowni kształcenia zawodowego/warsztatów szkolnych;
– 48 nauczycieli kształcenia zawodowego (24 kobiety) weźmie udział w cyklu szkoleń doskonalących kwalifikacje i kompetencje, w tym szkolenie w zakresie rozwoju kompetencji personalnych i społecznych uczniów;
– 50 nauczycieli kształcenia zawodowego (30 kobiet) weźmie udział z stażach w firmach.
Wsparciem objętych będzie także 78 nauczycieli związanych z doradztwem edukacyjno-zawodowym w 23 szkołach, z czego:
– 48 nauczycieli (33 kobiety) weźmie udział w cyklu szkoleń z zakresu podnoszenia kwalifikacji doradców zawodowych, w tym uzyska przygotowanie do prowadzenie zajęć z Indywidualnego Planu Kariery z uczniami;
– 30 nauczycieli (21 kobiet) realizujących zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkołach ukończy studia podyplomowe prowadzące do uzyskania kwalifikacji doradcy zawodowego.
O szczegółowych projektach mogą Państwo przeczytać w dokumencie pod nazwą: Oświata w liczbach
Przeczytają tam Państwo o takich projektach jak:
i wielu innych.
Udostępnij: