Plany edukacyjno-zawodowe młodzieży

Plany edukacyjno-zawodowe młodzieży

Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, opublikowało raport z badań dotyczących planów edukacyjno-zawodowych uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych aglomeracji poznańskiej. Znajdują się w nim wnioski dotyczące preferowanych uczelni i kierunków, wsparcia, jakie uczniowie otrzymują od otoczenia szkolnego, a także roli nauczyciela w procesie decyzji dotyczącego wyboru dalszej edukacji.

Na wstępie warto zaobserwować, jak uczniowie wyobrażają sobie przyszłą pracę. Prawie 60% badanych wybiera pracę pod kątem uzyskania wysokiego wynagrodzenia. Według 44% uczniów praca powinna umożliwiać dalszy rozwój wiedzy i umiejętności. Przyszła praca, powinna być również kreatywna, innowacyjna, a także spokojna i bez stresu. Dla prawie 60% preferowanym rodzajem zatrudnienia jest umowa o pracę, prawie 40% myśli o założeniu własnej firmy.

Jakie uczelnie wybierają uczniowie liceum? Faworytem młodzieży jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, który wybierany jest przez 37,7%. Na drugim miejscu uplasował się Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego. Podium zamyka Politechnika Poznańska. Uczniowie liceum decydują się kontynuować naukę również na takich uczelniach wyższych jak Uniwersytet Ekonomiczny, Uniwersytet Przyrodniczy, czy poznańska Akademia Wychowania Fizycznego. Natomiast wśród uczniów technikum niekwestionowanym liderem jest Politechnika Poznańska, na którą wybiera się prawie 60% badanych. Na podium znalazł się również UAM, a także Wyższa Szkoła Bankowa (obecnie Uniwersytet WSB Merito).

Młodzi ludzie, w decyzji o swojej przyszłości mają prawo oczekiwać wsparcia. Według raportu to matki najbardziej wspierają swoje dzieci w realizacji swoich celów. Ojcowie również są wskazywani jako wsparcie. Dowodem na solidarność wśród młodych ludzi jest fakt, że przyjaciel/przyjaciółka jak źródło wsparcia znalazła się na podium.    

Najważniejszym wsparciem w szkole dla ucznia jest nauczyciel. Najczęściej nauczyciele wspierają uczniów w procesie wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej na lekcji wychowawczej i lekcji przedmiotowej, jaką jest doradztwo zawodowe.  Raport wskazuje, że najlepszym sposobem do pobudzenia zainteresowania, rozwijania się jest aktywne i pomysłowe podejście do doradztwa zawodowego. Wyjście na uczelnie, Targi Edukacyjne, zaobserwowanie, jak dana branża działa od środka wydaje się być lepszym pomysłem, niż jedynie teoretyczne podejście do tematu, które nie wpływa na wyobraźnie młodych ludzi.

Aby dobrze doradzać w wyborze dalszej ścieżki rozwoju, nauczyciele potrzebują odpowiednich kompetencji. O ile należy postawić na ciągłe kształcenie się w zakresie doradztwa, o tyle nauczyciel powinien posiadać wiedzę w zakresie praktycznych informacji o rynku racy i sposobach poszukiwania pracy. Cenione są również praktyczne informacje o dalszych kierunkach i sposobach kształcenia. Z raportu wynika, że umiejętności wspierania uczniów w rozwiązywaniu ich problemów emocjonalnych również jest coraz bardziej cenioną kompetencją wśród kadry pedagogicznej.

Raporty i badania analizujące plany edukacyjno-zawodowe młodych ludzi pomagają spojrzeć na proces kształcenia bardziej kompleksowo, oferując uczniom potrzebne wsparcie, zarówno w innowacyjnym podejściu do nauczania oraz okazywania wsparcia w procesie decyzyjnym. Uczniowie chcą pracować w środowisku i w pracy, w której poczują się spełnieni i w pełni będą mogli wykorzystać swój potencjał i zaspokoić ambicje, nie zapominając, że zapewnienie jak najlepszych warunków do życia jedynie te ambicje budują. Zachęcamy do sprawdzenia całości raportu. 

Treść raportu z badań: https://www.cdzdm.pl/PL-H128/raporty-z-badan.html  


Udostępnij: