Od marca do grudnia 2019 roku realizowany był projekt pod nazwą: ZetPeTy w Zakładzie / cykl warsztatów dla dzieci i młodzieży. Ofertę realizowała Fundacja Animatornia, a odbiorcami byli uczniowie poznańskich szkół, którzy jeszcze nie podjęli decyzji odnośnie swojej ścieżki zawodowej.
W Poznaniu od czterech lat funkcjonuje przestrzeń warsztatowa wyposażona w zróżnicowane narzędzia. Zakład Makerspace przyciąga coraz więcej osób i pomysłów (zrealizowano ponad 290 różnych warsztatów, w ramach których ponad 2655 mieszkańców Poznania zdobyło umiejętności z zakresu m.in, krawiectwa, stolarstwa, ślusarstwa czy spawania ). Organizowane są również pokazy filmowe, spotkania tematyczne, przedstawienia teatralne, a także projekty finansowane ze środków publicznych, mające na celu integrację społeczności lokalnych poprzez zróżnicowane ingerencje w przestrzeń miejską, czy podejmowanie międzypokoleniowych działań technicznych.
W projekcie realizowanym przez Fundację Animatornia łącznie wzięło udział 57 uczniówz poznańskich szkół podstawowych: SP 23 im. gen. Józefa Bema, SP 71 im. Janusza Kusocińskiego, SP 83 "Łejery" im. Emilii Waśniowskiej oraz SP 88 im. Poznańskich Koziołków.
Niektóre zawody znikają bezpowrotnie. Dzisiejsze dzieciaki raczej nie marzą by zostać szewcem, bo mało kto naprawia dziś buty. Dorastają w innych czasach, a decyzję o przyszłym zawodzie podejmują na etapie szkoły podstawowej - dużo wcześniej niż ich rodzice. Dlatego odkopaliśmy ZetPeTy. Chcemy przybliżyć uczniom poznańskich szkół podstawowych nasze zakładowe warsztaty. Chcemy dać im szansę odnaleźć swoje pasje zanim pochłonie ich na dobre rynek pracy, a przy okazji nauczyć podstaw zaradności życiowej - mówi o projekcie Agata Pakieła, koordynatorka projektu.
Organizatorzy zapewnili uczestnikom możliwość wzięcia udziału w warsztatach dostosowanych dydaktycznie do ich wieku, na których mogli zdobyć wiedzę i umiejętności z zakresu zawodów technicznych. Odbywały się też spotkania otwarte z rzemieślnikami i specjalistami/pasjonatami z dziedzin technicznych. Ponadto dzieci mogły skorzystać ze stałych dyżurów specjalistów z obszaru rzemiosła.
Uczniowie mieli możliwość udziału w 4 różnych cyklach warsztatowych. W przypadku warsztatów ze stolarstwa / druku 3D / elektroniki / fotografii, uczniowie z 1 szkoły dzieleni byli na dwie grupy po 7 osób. Natomiast w warsztatach z ceramiki i introligatorstwa brały udział całe grupy z 1 szkoły.
Nacisk został położony na młodą kadrę prowadzących warsztaty - ludzi z pasją. Miało to na celu przełamanie stereotypów - pokazanie, że zawody techniczne są ciekawym pomysłem na przyszłość, jako pasja bądź ścieżka zawodowa w przyszłości. Okazuje się, że młodzież jest bardzo zainteresowana rozwojem umiejętności technicznych, działaniem w przestrzeni warsztatowej.
Poniżej krótkie opisy warsztatów zorganizowanych dla uczniów uczestniczących w projekcie:
STOLARSTWO - Warsztaty składały się z dwóch części. Pierwsza z nich, obejmowała przeszkolenie z podstawowych zasad BHP panujących w warsztacie i przy pracy stolarza, a także krótki wstęp teoretyczny. Uczestnicy poznali narzędzia, dowiedzieli się jak ich używać, jak o nie dbać oraz jak wybierać narzędzia do domowego warsztatu. W kolejnej części, uczestnicy rozpoczęli działanie na warsztacie - od mierzenia, cięcia/ docinania, strugania, po łączenie elementów i konserwację. Namacalnym efektem warsztatów było stworzenie drewnianych karmników, które uczestnicy wzięli ze sobą.
INTROLIGATORSTWO z elementami SITODRUKU - Warsztaty składały się z dwóch części. W ramach pierwszego spotkania uczniowie poznali tajniki pracy z papierem, tworzyli autorskie notatniki przy użyciu podstawowych narzędzi introligatorskich. W ramach drugiego spotkania młodzież zyskała umiejętności obsługi warsztatu sitodruku. Korzystając z przygotowanych uprzednio sit, nanosili na notesy autorskie projekty. Zyskali umiejętność obsługi m.in. karuzeli do sitodruku, myjki ciśnieniowej oraz naświetlarki.
CERAMIKA - Uczestnicy wykonali rzeźbione, ozdobne naczynia, które wykończyli wybranymi wspólnie wzorami i kolorami. Stali się projektantami i wykonawcami swoich produktów. Po wypaleniu naczynia zostały przekazane uczestnikom. Młodzież mogła doświadczyć pracy z gliną, poznała cały proces twórczy, zyskała konkretne umiejętności w zakresie obróbki tego materiału oraz jego konserwacji.
ELEKTRONIKA CYFROWA - W trakcie tych zajęć każdy z uczestników tworzył własną kolorową iluminację, sznur "cotton-ballsów" świecących zgodnie z własnoręcznie zaprogramowanym wzorem. Zadanie polegało na połączeniu części przygotowanego wcześniej zestawu i zaprogramowaniu go w języku C++ przy użyciu płytki Arduino. Efektem - poza girlandą, była nauka podstaw bezpiecznego lutowania i programowania Arduino. Zabawa i nauka trwała również po zajęciach, bo girlandę można dowolnie przeprogramowywać, bawiąc się jej możliwościami.
DRUK 3D - Uczestnicy warsztatów przeszli ścieżkę od projektowania w Thinkercadzie, przez przygotowywanie do druku, po obsługę drukarek 3D, drukowanie autorskich projektów. Każdy z uczestników zdobył wiedzę i umiejętności z modelowania obiektów 3D - od niewielkiej części zamiennej po duże, łączone obiekty, przygotowania modeli do druku [generowanie.gcode]. Finalnie uczestnicy samodzielnie drukowali swoje autorskie projekty, a wydruki wzięli ze sobą do domów.
W ramach projektu uczniowie poznali zarówno tajniki wytwarzania z zakresu zróżnicowanych dziedzin, jak również sami pod okiem specjalistów poczynili pierwsze kroki jako wytwórcy. Przekonali się, że zawody rzemieślnicze, wymagające wielkiej dyscypliny pracy, cierpliwości, mistrzowskich zdolności i doświadczenia mogą być ciekawe, potrzebne i obecne w życiu społeczeństwa, a wytwarzane dzieła mają ogromną wartość.
Źródło: Poznański Serwis Oświatowy
Udostępnij: