Cele i rola doradcy zawodowego w szkole podstawowej

Cele i rola doradcy zawodowego w szkole podstawowej

Cele i zadania doradcy zawodowego w szkole podstawowej w kontekście roli koordynatora WSDZ

W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. (zmieniającego Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017 r.) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach jest mowa o treściach programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół podstawowych. Treści te zostały podzielone na trzy etapy edukacyjne.

Cele związane z poznaniem siebie przez ucznia:

  • poznanie zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji zawodowych oraz kompetencji – rozwijanie umiejętności ich opisania oraz przedstawienia innym,
  • poznanie mocnych i słabych stron oraz ich wpływ na wybór ścieżki edukacyjno- zawodowej,
  • rozwijanie umiejętności podejmowania działań w sytuacjach zadaniowych, opisywania ich oraz dokonywania ich oceny,
  • rozwijanie umiejętności oceny siebie na podstawie autoanalizy oraz postrzegania przez innych,
  • poznanie własnego stanu zdrowia i ograniczeń oraz ich wpływu na planowanie ścieżki edukacyjno – zawodowej,
  • określenie własnej hierarchii wartości i potrzeb. 
  • Cele związane z poznaniem świata zawodów i rynku pracy przez ucznia:
  • rozwijanie umiejętności wyszukiwania i analizowania informacji na temat zawodów, ich specyfiki, rozwijanie wiedzy na temat podziału zawodów na grupy, ich specyfikę, podział na kwalifikacje oraz ścieżki uzyskania pracy w danym zawodzie,
  • zrozumienie i uzasadnienie znaczenia pracy w życiu człowieka,
  • rozwijanie umiejętności porównania własnych zasobów z wymogami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców ze zrozumieniem trendów i zjawisk zachodzących na współczesnym rynku pracy,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem, w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
  • zrozumienie roli pieniądza  i jego związku z pracą oraz poznanie znaczenia etyki zawodowej,
  • rozwijanie umiejętności autoprezentacji, przedstawiania swoich zasobów innym.

Cele związane z poznaniem rynku edukacyjnego przez ucznia oraz wartością uczenia się przez całe życie:

  • poznanie różnych sposobów i źródeł zdobywania wiedzy, określenie indywidualnego sposobu nauki i wskazanie ulubionych przedmiotów,
  • analiza ofert szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych oraz kryteriów rekrutacyjnych z umiejętnym korzystaniem z dostępnych źródeł informacji,
  • poznanie charakterystyki struktury systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej,
  • zrozumienie wartości uczenia się przez całe życie.

Cele związane z planowaniem własnego rozwoju i podejmowaniem decyzji edukacyjno – zawodowych przez ucznia:

  • dokonanie wyboru dalszej ścieżki edukacyjno – zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu innych osób, z uwzględnieniem własnych zasobów oraz konsekwencji podjętych wyborów,
  • umiejętność planowania własnych lub grupowych działań niezbędnych do realizacji założonego celu,
  • umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji,
  • identyfikowanie osób i instytucji wspomagających planowanie ścieżki edukacyjno -  zawodowej.

ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO

Głównym zadaniem koordynatora WSDZ jest organizowanie działań w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego. Jeśli jest on równocześnie doradcą zawodowym, może realizować wymienione poniżej zadania lub je delegować na pozostałych członków zespołu nauczycielskiego. W przypadku jeśli nie posiada odpowiednich kwalifikacji powinien zlecić część tych zadań m.in. psychologowi bądź pedagogowi szkolnemu.

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego § 6.1. oraz Rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2018 r. (zmieniającego Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017 r.) w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach,
do najważniejszych zadań doradcy zawodowego (w wymienionym przypadku powyżej, także koordynatora) należy:

  1. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane
    z realizacją doradztwa zawodowego lub nadzorowanie i monitorowanie tych działań (przeprowadzanych np. przez wychowawców);
  2. prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów (w przypadku jeśli koordynatorem nie jest doradca zawodowy, koordynator zleca to zadanie odpowiedniej osobie z kwalifikacjami);
  3. opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, programu realizacji wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego oraz koordynacji jego realizacji (np. na temat organizacji różnych przedsięwzięć w szkole);
  4. wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań z doradztwa zawodowego (np. organizowanie spotkań z nauczycielami, ustalanie potrzeb w zakresie wsparcia merytorycznego);
  5. koordynowanie działalności informacyjno – doradczej realizowanej w szkole, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia (np. tworzenie tzw. kącika zawodoznawczego, w tym stanowiska komputerowego z zainstalowanymi narzędziami do  samobadania predyspozycji zawodowych, linkami do stron internetowych itp.)
  6. współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi instytucjami doradczymi;
  7. wspomaganie oraz współpraca z rodzicami w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez dzieci.

 

Opracowanie własne na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego oraz Rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2018 r. (zmieniającego Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017 r.) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz pomysłu dr Danuty Oleksiak – Wojewódzkiego koordynatora doradztwa edukacyjno - zawodowego W-M ODN w Elblągu - https://docplayer.pl/6985862-Projektowanie-i-realizacja-doradztwa-edukacyjno-zawodowego-w-gimnazjum.html.

                                                                                                                             Simona Marszałek

                                              


Udostępnij: